måndag 29 september 2008

Uta Barth

Barth arbetar med Intet som motiv i den uttalade avsikten att åstadkomma Något, i detta fall en begynnande insiktsprocess med det egna seendet som fokus. Detta kan låta som grundreceptet för tämligen tråkiga bilder, och flertalet av hennes verk är provocerande innehållslösa. Den suddiga ögonblicksbilden av träden utanför hennes ateljéfönster, telefontrådarna som korsar luften eller (som i den nya utställningen) enstaka blommor i glasburkar och flaskor, allt pekar i riktning mot ett konstnärskap som skyr de pretentiösa gesterna. Man förknippar gärna Uta Barths verk med en rörelse bort från såväl fotografiets berättande tradition och måleriets tunga arv av form- och färgexperiment. Hon söker en tredje väg som styr vid sidan av alla rigida program och filosofiska konventioner.
Anders Olofsson

2 kommentarer:

Tveitt Irgens sa...

Dessa bilder är underbara i mina ögon. Kanske för att de i hög grad liknar bilder jag själv tog som tonåring. Jag känner mig hemma i ljuset i dessa bilder.

Anonym sa...

Det finns ett impressionistiskt drag i desa bilder som jag gillar. Jag har alltid tyckt om att kopiera mina bilder ljust. Det är nog den svävande lättheten som jag är ute efter